Jag säger fuck that shit.

Mark Zuckerberg!
Idag var en bra dag! JAg läste Fittstim på biblioteket och det var fan en riktigt good read. Man fick ett annat perspektiv liksom. Det handlade typ om vad femisnism var för kvinnor och om deras erfarenheter om att vara just kvinnor.
Hela boken började med att en kvinna berättade om hur det var att växa upp på högstadiet och hur det var att bli kvinna.
Som sagt, i högstadiet hade deras träslöjdslärare uppmärksammat kvinnorna då de kommit in i puberteten. han hjälpte dom mer och så och hon berättade att han hade smekt deras hår och deras kroppar på ett sätt som inte är okej...
Sen skrev hon om att hon hade växt upp ännu mer och att hennes kropp hade utvecklats mer eller vad fan man säger och att hon hade åkt tunnelbana en dag. När hon gjorde det märkte hon att hon hade blivit tagen mellan benen av en snubbe men att hon inte hade gjort något åt det.
I skolan idag såg vi en film som hette The Stoning of Soraya M. som handlade om en muslimsk kvinna som hade blivit felanklagad för att hon hade varit otrogen. Den "enda utvägen" var att bli stenad till döds.
En muslimsk man i samma position, fick jag reda på, behövde inte varaa fastbunden under marken som hon var och om han klarade steningen så var det ett tecken från Gud. En kvinna var bunden och i filmen överlevde hon länge men det var inget tecken från Gud eftersom att dom sa, "Slynan lever fortfarande, stena henne!".
Skäms jag över att vara man? På sätt och vis borde jag det. Å andra sidan har jag inte gjort något fel mot kvinnor som jag vet... Skäms jag över andra män? Ja, väldigt mycket. Det är fel. Män får kvinnor att skämmas och det är så extremt dumt.
I Fittstim var det ett citat från Simone de Beauvoir som jag tyckte var jäääävligt bra. Det var typ "Det mest provocerande en kvinna kan göra är att inte bry sig om sitt utseende." oh! damn! Om en man bryr sig om sitt utseende är det "bögigt", om en kvinna inte bryr sig är det "självständigt och tufft". Varför då?
Jo, för att i naturen ska män vara lite mer ovårdade och inte bry sig medan kvinnan ska bry sig och vara "redo för mannen". I nauteren kan inte kvinnor hjälpa till, män kan inte vara speciella, vårdade och sticka ut, så är det inte.
Jag säger fuck that shit. Alla får göra vad fan dom vill.
Så länge ingen skadar sig eller mår dåligt så är alla glada, inte sant? Provokation är vägen till frågeställningar. Svaren till frågeställningar ger utveckling. Utveckling ger framtid. Framtiden är en perfektion.
...
Jag vet inte vad mer jag ska säga just nu. Jag spelade schack mot Max på bibblan och förlorade alla gånger. Sen gick vi och drack öl. Jag drack mest och är full :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0